Do końca stycznia z kodem PREZENT -50% na drugą sztukę i darmowa dostawa!

Szukaj

4 naturalne suplementy diety, które warto stosować regularnie

Paulina, 29 maj 2020
4 naturalne suplementy diety, które warto stosować regularnie

Wierzę, że życiowa równowaga wymaga solidnych fundamentów. Takich, które będę trzymać Cię w pionie, nawet gdy coś ukruszy wierzchołek. Co mam na myśli? Oczywiście zdrowie: aktywność fizyczna, głęboki sen czy zbilansowana dieta to kwestie, które w ogromnym stopniu wpływają na codzienne samopoczucie.

Dbam o zdrowe jedzenie na co dzień, jednak są składniki, które trudno dostarczyć jedynie z pożywienia i potrzebna jest ich suplementacja. Dlatego w dzisiejszym artykule opowiem Ci o 4 naturalnych suplementach diety, które wspomagają mój organizm. Może przydadzż się także Tobie.

Słoneczna suplementacja - witamina D3

Dostarczenie ​witaminy D3​ z samego pożywienia nie jest proste, a jeśli nie lubisz ryb, staje się jeszcze trudniejsze. Jej głównym źródłem jest nasza własna skóra, która syntetyzuje witaminę D pod wpływem promieniowania UVB. Dlatego w okresie jesienno-zimowym, gdy słońca brakuje, musisz uzupełnić jej niedobory w inny sposób.

Najbogatszym źródłem witaminy D3 są: węgorz, śledź i łosoś, a także tran. Sporo tej witaminy, chociaż dużo mniej niż w rybach, znajdziesz również w jajkach, maśle czy w żółtym serze. Jeśli jednak nie przemawia do Ciebie eskimoska dieta, rozważ jej suplementację i łap słońce, kiedy tylko się da.

Dlaczego witamina D3 jest ważna dla organizmu?

Ponieważ odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni i układu nerwowego, wzmacnia kości i zęby, poprawia odpornośść i łagodzi stany zapalne skóry. Jej niedobory mogą prowadzić do krzywicy u dzieci, a osteoporozy u dorosłych.

Dbaj o jej prawidłowy poziom, ale zanim zaczniesz suplementację, zrób badania. To naprawdę niewielki wysiłek, a dowiesz się, z jakim niedoborem musisz się zmierzyć. Być może wystarczą tylko drobne zmiany w nawykach żywieniowych. Dawka naturalnego suplementu, takiego jak witamina D3, powinna być dostosowana do wieku i wagi, ponieważ w nadmiarze może zaszkodzić!

Magnez - pierwiastek życia

Kolejny naturalny suplement, który uzupełnia moją dietę to magnez. Jego suplementację dostosowuję do swojego jadłospisu. W okresach, gdy na moim talerzu goszczą orzechy, nasiona czy dużo roślin strączkowych, a na deser zjadam kilka kostek gorzkiej czekolady, nie muszę przyjmować go dodatkowo. Te produkty są bogate w magnez, podobnie jak wszelkiej maści kasze oraz wyroby z mąki pełnoziarnistej.

Świetnym sposobem na uzupełnienie magnezu w dobrze przyswajalnej formie jest picie wody mineralnej. Jednocześnie dostarczasz sobie cenne pierwiastki i nawadniasz organizm. Zrezygnuj natomiast z przetworzonej żywności, bogatej w tłuszcze i cukier. Ogranicz także używki, takie jak kawa, mocna herbata i alkohol, bo “wypłukują” ten pierwiastek z organizmu.

Zamień białe pieczywo na graham, spróbuj kaszotto ze swoimi ulubionymi warzywami, dodaj migdały do owsianki. Jak widzisz, magnez możesz w bardzo łatwy i przyjemny dla podniebienia sposób dostarczyć wraz z pożywieniem. Pomysłów jest mnóstwo, wystarczy z nich korzystać!

Magnez odpowiada za tak wiele funkcji w naszych ciałach, że trudno je wymienić. Uczestniczy w 300 procesach biochemicznych, jest niezbędny dla prawidłowej pracy układu odpornościowego i nerwowo-mięśniowego, wzmacnia kości i zęby.

Po czym poznasz, że masz za mało magnezu?

Najbardziej charakterystycznym objawem są skurcze mięśni, np. łydek lub drganie powiek. Niedobór magnezu powoduje też rozdrażnienie, bóle i zawroty głowy, problemy z koncentracją. Nie lekceważ tych objawów, bo następne w kolejności mogą być zaburzenia snu, kołatanie serca, nadciśnienie czy nawet cukrzyca typu II. Magnez jako naturalny suplement diety w formie wygodnych kapsułek kupisz w każdej aptece, choć najpierw, zachęcam Cię do przyjrzenia się swojej diecie :)

Super jedzenie - super witalność

Składniki niezbędne dla zdrowia natura umieściła w niektórych produktach hurtem. Nazywają się ​superfoods​. Znajdziemy w nich całe mnóstwo cennych składników odżywczych w wysokim stężeniu, a dodatkowo w nieprzetworzonej i lekkostrawnej formie.

Ostatnio o superfoods dużo się mówi, więc może Ci się wydawać, że to jakaś chwilowa moda. Super jedzenie jest jednak stare jak świat, a jedynie nazwa jest nowa. Ot, marketing ;)

No dobrze, ale co to takiego? Ani lista superfoods nie jest sztywna, ani ich klasyfikacja ścisła, więc przykłady można mnożyć:

  • Jarmuż ​to warzywo liściaste odkryte na nowo. Zawiera białko i błonnik, mnóstwo witamin i minerałów, chlorofil, luteinę oraz sulforafan.

  • Nasiona chia​ oprócz kwasów omega-3 i omega-6 takęe pełne są witamin i mikroelementów. Mają właściwości żelujące, więc można z nich robić pyszne budynie i dżemy.

  • Ceniona przez wegan ​spirulina ​to gatunek alg hodowlanych, które zawierają mnóstwo białka, żelaza, wapnia, witaminy B12 i beta-karotenu.

  • Jagody goji ​zawierają aą 18 aminokwasów, witaminy, wiele pierwiastków śladowych oraz kwasy omega-6.

  • Kolejnym bogatym źródłem wysokiej jakości białka i minerałów jest ​quinoa​, czyli komosa ryżowa.

  • Młody jęczmień​ zawiera więcej wapnia niż krowie mleko, wiele witamin oraz żelazo i błonnik.

Korzystaj z dobrodziejstw superfoods i nie daj się onieśmielić ich egzotycznym nazwom. Część z nich możesz z powodzeniem zastąpić rodzimymi odpowiednikami:

  • siemię lniane​ niewiele ustępuje nasionom chia;
  • kasza jaglana ma podobne właściwości do komosy ryżowej;
  • a żurawina, tak jak jagody goji, jest pełna witamin i przeciwutleniaczy.

Na pewno znajdziesz idealne superfoods dla siebie, ich lista jest długa i różnorodna. A może już masz swoje ulubione super produkty? Podziel się ze mną!

Równowaga i energia na co dzień

Jakie naturalne suplementy diety Ci to zapewnią? Spieszę z odpowiedzią: adaptogeny. Nazwa może brzmieć trochę tajemniczo, ale w ich działaniu nie ma nic tajemniczego - sama nauka i fakty. Adaptogeny to substancje pozyskiwane z kłączy czy liści roślin. Są znane i stosowane w ziołolecznictwie oraz medycynie ajurwedyjskiej od tysięcy lat.

Ich cechą charakterystyczną jest brak skutków ubocznych, jakie wiążą się z piciem kawy czy stosowaniem innych używek. Współcześni naukowcy niedawno odkryli adaptogeny na nowo i dziś są one nieodłączną częścią diety wielu osób, w tym znanych sportowców. Oto kilka najpopularniejszych i najchętniej stosowanych ziół:

  • Ashwagandha - adaptogen o wielokierunkowym działaniu. Ma zbawienny wpływ na układ nerwowy i odpornościowy. To remedium na intensywny i stresujący tryb życia: pomaga odzyskać wewnętrzną równowagę, zredukować niepokój, wyciszyć po długim dniu, a o poranku wspomóc koncentrację i dodać energii do działania. Więcej o ashwagandhdzie przeczytasz ​tutaj​.

  • Na spadek energii i koncentracji pomoże też ​różeniec górski​, polecany także na alergie i odporność.

  • Szczodrak krokoszowaty​ jednocześnie wzmacnia mięśnie i przynosi jasność umysłu.

  • Schisandra​, czyli cytryniec chiński ma właściwości znieczulające i oczyszczające, pomoże Ci także poradzić sobie ze stresem.

  • Koncentrację i pamięć wspomaga też gotu kola​. Przyspiesza gojenie ran i regenerację organizmu, a także wzmacnia system odpornościowy.

  • Korzeń maca​ (zwany peruwiańskim żeń-szeniem) ma właściwości antyoksydacyjne i reguluje poziom estrogenów.

Adaptogeny działają holistycznie, czyli wpływają nie tylko na wybrane organy, lecz cały organizm. Pomagają zwalczać wolne rodniki, przyspieszają regenerację, a różnorodne składniki aktywne stymulują układ odpornościowy. Regularnie zażywane, trwale poprawiają komfort i jakość życia. Nie bez powodu stosowane są od tysięcy lat. :) O badaniach naukowych i właściwościach adaptogenów jako naturalnych suplementów diety przeczytasz tutaj.

Suplementacja to część mojej codzienności, ale pamiętaj, że nie może być traktowana jako zamiennik owoców, warzyw czy innych produktów w Twoim jadłospisie. Celem suplementacji jest uzupełnienie braków. Dlatego na początek warto zrobić podstawowe badania, które ustalą niedobory w organizmie i na tej podstawie dobrać odpowiednie, naturalne suplementy diety.

<noscript>Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.</noscript>