Do końca kwietnia z kodem BIORE2 otrzymasz rabat 50% na drugą sztukę. Z BIORE3 - trzecia sztuka za darmo!

Szukaj

Czym jest ajurweda?

Paulina, 22 czerwiec 2020
Czym jest ajurweda?

Ajurweda to nauka o życiu i zdrowiu, która wywodzi się ze starożytnych Indii i liczy już ponad 5 tysięcy lat. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznaje ją za najstarszy system opieki medycznej, ale ajurweda podkreśla, że zdrowie to coś więcej niż brak choroby. Skupia się na holistycznym podejściu do człowieka i dążeniu do osiągnięcia naturalnej harmonii ciała, ducha i umysłu.

Chcę podzielić się z Tobą tym, jak ajurweda pomaga mi na co dzień. M​oże zainspiruje również Ciebie?

Starożytna wiedza o zdrowiu

Z ajurwedyjską medycyną i filozofią życia spotkałam się po raz pierwszy, gdy zaczęłam interesować się adaptogenami, ponieważ na Wschodzie od tysięcy lat są wykorzystywane w ziołolecznictwie. Sama nazwa ​ajurweda w​ywodzi się z sanskrytu i oznacza ​“wiedzę o życiu”,​​“wiedzę o zdrowiu”.

Według ajurwedy świat składa się z 5 żywiołów: wody ​(​jala)​​, ognia ​(​tejas)​​, ziemi (prithvi​)​, powietrza​ (​vayu)​​ i przestrzeni ​(​akaśa)​​. Wszystko, co żyje wypełnia jeszcze jeden element: prana, czyli siła życiowa. Aby cieszyć się zdrowiem fizycznym i psychicznym wszystkie elementy muszą być ze sobą w harmonii. Zachwianie tej równowagi manifestuje się złym samopoczuciem, stresem i w końcu chorobą. Medycyna ajurwedyjska skupia się na naturalnych sposobach zapobiegania tym dolegliwościom oraz ich leczeniu. Natomiast w przypadku zaawansowanych schorzeń skutecznie pomaga łagodzić objawy chorób.

Jak zacząć żyć w zgodzie z ajurwedą?

Najlepiej zaczynając od podstaw, czyli od diety. Według ajurwedy człowieka tworzą trzy bioenergie:​​ vata (​łącząca wiatr i eter), ​pitta ​(ogień) i ​kapha (​ziemia i woda). U większości osób przeważają cechy jednej z nich, uzupełniane atrybutami drugiej. Czasem jednak choroba czy stres naruszają wewnętrzną równowagę i wzmacniają się cechy jednej bioenergii. Stosując odpowiednio dobraną dietę możemy pozbyć się zaburzenia i przywrócić harmonię.

Jest też kilka uniwersalnych zasad diety ajurwedyjskiej, które możesz wprowadzić w życie już teraz. Staraj się jeść świeże, nieprzetworzone produkty. Największy posiłek w ciągu dnia zjedz między 12 a 14, kiedy trawienie działa najefektywniej, a ostatni - na dwie, trzy godziny przed snem.

Wieczorem spróbuj prawdziwego przysmaku, czyli “Mleka Księżycowego”: ciepłego mleka z cynamonem, miodem i ​ashwagandhą​. Ukoi nerwy i pomoże zapaść w regenerujący sen. Jedz bez pośpiechu, tylko wtedy, gdy jesteś głodna i - jak wszystko inne - rób to z uważnością. Niech każdy posiłek będzie celebracją, okazją do spędzenia chwili z bliskimi lub - jeśli wolisz - czasem tylko dla Ciebie.

Zdrowie od kuchni

Medycyna ajurwedyjska czerpie moc z ponad 5 tysięcy ziół, a wiele z nich to bardzo popularne przyprawy, które możesz stosować w codziennej profilaktyce prozdrowotnej. Założę się, że część z nich masz obecnie w kuchni:

  • mój ulubiony ​imbir​ działa przeciwzapalnie i wspomaga trawienie;
  • kurkuma ​ma właściwości antybakteryjne i pomaga w gojeniu ran, wzmacnia serce, wątrobę i płuca;
  • kolendra ​poprawia trawienie i działa moczopędnie;
  • cynamon​, poza tym, że pięknie pachnie, rozgrzewa, działa wykrztuśnie i uśmierza ból zębów;
  • a ​czosnkiem ​leczyły się też nasze babcie, bo działa przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo.

Jeśli jeszcze nie zasmakowałaś w indyjskiej kuchni, koniecznie spróbuj przygotować curry lub kormę. Są super proste i pożywne. Ja uwielbiam także wszelkiego rodzaju napary przyrządzone na bazie ajurwedyjskich ziół. Najczęściej gotuję wielki garnek yogi tea z imbirem, cynamonem, kardamonem i goździkami. Polecam, pokochasz ją za zapach, którym wypełnia cały dom.

Wspomagaj się naturalnie

Z dobrodziejstwa ajurwedyjskich ziół możesz też korzystać pod postacią naturalnych suplementów diety. Przygotowane są na bazie ekstraktów z roślin, które od wieków wykorzystuje tradycyjna medycyna ajurwedyjska.

Najpopularniejsze z nich to:

  • ashwagandha ​- ​adaptogen​, który pomaga odzyskać wewnętrzną harmonię, jest remedium na stres i życie w ciągłym biegu, ukoi nerwy po intensywnym dniu, a rano doda Ci energii (więcej o ashwagandhdzie przeczytasz ​tutaj​);

  • gotu kola​ wspomaga koncentrację i pamięć, wzmacnia system odpornościowy i przyspiesza regenerację;

  • shatavari ​to skarb kobiet, reguluje poziom hormonów i zwiększa płodność, wspomaga tarczycę i łagodzi stany zapalne;

  • brahmi ​poprawia pamięć i koncentrację oraz przywraca witalność.

Suplementy ajurwedyjskie dostarczają cennych witamin i minerałów, ale przede wszystkim przywracają równowagę tam, gdzie doszło do jej zachwiania. Sama kilka lat temu odkryłam ashwagandhę i od tamtej pory regularnie wspiera mnie w utrzymaniu harmonii w moim organizmie.

Higiena umysłu

W zachowaniu równowagi na co dzień pomaga mi także medytacja. Zagościła w moim życiu na dobre i choć mam okresy, gdy z regularnością jest gorzej, zawsze do niej wracam. Medytacja pomaga uspokoić przebodźcowany umysł i poradzić sobie ze stresem, wpływa na zdolności uczenia się i koncentracji. Badania pokazują, że może nawet pomóc spowolnić rozwój chorób takich jak ​Alzheimer​.

Wiele osób kojarzy medytację z czymś pracochłonnym, tymczasem jest dokładnie odwrotnie. Tak naprawdę chodzi w niej o to, żeby nie robić nic! Nie musisz przyjmować pozycji lotosu, możesz usiąść na krześle lub się położyć. Dobrze zacząć od obserwowania oddechu: po prostu zamknij oczy i skup się na nim. Na początek wystarczą 2 minuty (serio!), z czasem będziesz mogła wydłużać swoje sesje i eksplorować inne techniki. Nawet jeśli skuteczność medytacji Cię nie przekonuje, to chwila ciszy i bezruchu na pewno pomoże Ci w odnalezieniu wewnętrznego spokoju.

Ukojenie dla ciała i ducha

Niesamowitym wsparciem dla ciała i ducha jest także masaż ajurwedyjski zwany Abhyanga. To połączenie masażu klasycznego z akupresurą, które wpływa na człowieka na wszystkich poziomach: fizycznym, psychicznym i duchowym. Pomaga się odstresować, usprawnia trawienie i poprawia jakość snu, zapewnia lepsze ukrwienie i przepływ limfy. Wykonywany jest z użyciem olejków (sezamowego lub kokosowego) lub sproszkowanych ziół, więc świetnie oddziałuje też na kondycję skóry i włosów.

Ajurweda zaleca codzienne automasaże oraz regularne korzystanie z pomocy profesjonalnego masażysty. Terapeuta określi Twoje indywidualne potrzeby i pomoże Ci wybrać odpowiedni rodzaj masażu. Większość tych zabiegów obejmuje całe ciało, łącznie z głową, inne zaś - tylko czoło, gdzie umiejscowione jest “trzecie oko”. Ja uwielbiam relaksujący masaż Pinda Sveda przy użyciu ciepłych stempli. Masaż ajurwedyjski ma na celu także usuwanie toksyn z organizmu, dlatego po takim zabiegu pamiętaj, żeby dużo pić, najlepiej wody lub zielonej herbaty.

Dobry poranek, piękny dzień

Według ajurwedy dobry dzień powinniśmy zacząć od troski o siebie, dlatego zaleca wprowadzenie porannych rytuałów. Jeśli chcesz je wypróbować, oto co możesz zrobić:

  • postaraj się wstawać o regularnej porze;

  • płucz jamę ustną przez 2-3 minuty olejem sezamowym (wystarczy jedna łyżeczka);

  • umyj zęby (na przykład ajurwedyjską pastą z wyciągiem z neem) i wyczyść język;

  • opłucz twarz i oczy zimną wodą;

  • wykonaj automasaż z użyciem olejku, a następnie weź prysznic, używając minimalnej ilości mydła;

  • wypij szklankę ciepłej wody (ja dodaję odrobinę cytryny);

  • zadbaj o swoje potrzeby duchowe: pomedytuj, poćwicz jogę, pomódl się lub pisz dziennik - wybierz to, co przynosi Ci spokój umysłu i pozwala na refleksję;

  • w spokoju zjedz śniadanie, wybierz pełnowartościowe produkty, które dodadzą Ci energii na cały dzień.

Nie ma zestawu rytuałów, który jest dobry dla każdego. Dlatego nie rób nic na siłę, wprowadź jedną praktykę i zobacz jak się z nią czujesz, zanim zdecydujesz się na kolejne. A jeśli miałabyś na “dzień dobry” zrobić dla siebie tylko jedną rzecz, to zacznij poranek z wdzięcznością!

Znajdź swój rytm

Myślę, że ajurweda przemawia do mnie, bo wiele jej elementów wpisuje się w nurt slow life i self care, które stały się ważną częścią mojego życia. Jej nadrzędnym celem jest harmonia, ​bycie tu i teraz oraz dbanie o siebie w każdym aspekcie.

Ale pamiętaj, że nie chodzi o to, aby przeprowadzić w swoim życiu rewolucję i od jutra stać się ajurwedyjskim guru. Każda z nas ma swoją drogę, dlatego podążaj nią we własnym tempie i wybieraj to, co przybliży Cię do szczęśliwego i zdrowego życia.

<noscript>Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.</noscript>